Skip to content
Mart 26, 2017 / Allahov rob

Ciscenje duse

Ciscenje duse - blogpostCiscenje duse (sazetak serije predavanja)

Cilj ovog zivota je da upoznamo svog Gospodara i robovanje Njemu Jedinom. To ne mozemo postici osim iskrenoscu (iskornom namjerom) i znanjem, a da bismo postigli iskrenost, moramo ocistiti svoje srce od bolesti koje postoje kao test na ovom svijetu, kao prepreka i izazov, da bismo se borili protiv njih i zadobili Allahovo Zadovoljstvo.

Ciscenje duse ukljucuje:

  • Ciscenje srca, djela i moralnih osobina
  • Razvijanje lijepih i plemenitih osobina, i usavrsavanje moralnih vrijednosti koje se neminovno ispoljavaju u najljepsim djelima.

Ako uistinu tragamo za bliskoscu sa Allahom, moramo biti spremni istrazivati duboko u nama samima i priznati sve sopstvene nedostatke. Osoba koja uzima kao gotovu cinjenicu i pretpostavlja da je zdrava, nikad nece uistinu dijagnosticirati svoju bolest, usljed cega se nece ni podvrgnuti lijecenju (ostace netretirana), ostavljajuci bolest da se dalje razvija, oslabljujuci je, lomeci tijelo dok ga konacno ne unisti. Dok osoba koja obraca paznju na simptome bolesti, brzo prepoznaje njihovu pojavu, a zatim pristupa neophodnim mjerama lijecenja, sa ciljem da vrati svoje zdravlje.

Isto tako, ako ne razmisljamo o svom unutrasnjem, duhovnom stanju, ako ne priznajemo sebi samima da imamo unutrasnje slabosti i duhovne nedostatke, necemo ni raditi na tome da ih lijecimo i ostacemo u istom nezdravom, duhovno slabom stanju.

Znati vlastito duhovno stanje i priznati svoje greske i slabosti je nesto prekrasno, mada povremeno moze biti bolno. Samo su nas vlastiti nefs [nase nize bice, ego] i sejtan ti koji cine da plutamo zivotom u stanju gafleta [duhovnog nemara, opustenosti i propadanja]; samo nas oni obeshrabruju ili nam odvlace paznju od lijeka za stanje u koje smo zapali, a to je na primjer introspekcija. Nefs i sejtan nas pokusavaju odgovoriti od toga da sagledamo sami svoje mahane, a ako ne uspiju, onda pocinju sa sredstvom odgadjanja dobrih djela, pa tako nagovaraju covjeka da sopstvenom duhovnom lijecenju da najnizi prioritet i da ga uvijek odgadja za ’poslije’.

Moramo shvatiti da je svaka slabost u nama, prepreka koja nas sprecava da vidimo (u sljedecem zivotu) Uzvisenog Allaha, prepreka koja nam presijeca vezu sa Njim i oduzima nam mogucnost da iskusimo Njegovu Savrsenu Ljepotu.

Da bismo razumjeli zle posljedice ovih bolesti i priznali sami sebi da i mi od njih bolujemo, mozemo poceti s napornim i upornim radom na tome da ih istrijebimo iz sebe i zastitimo nasa srca od slicnih bolesti.

Bolesti srca

1) Ghurur je jedna od mnogih stetnih slabosti srca (qalba) [qalb je nase duhovno srce], a znaci sujetu/uobrazenost, ili samoobmanu, u tom smislu da covjek vrednuje samog sebe visom vrijednoscu od one koju ima. Ghurur se moze cak uvuci u nasu duhovnost tako da moze odvuci covjeka da vjeruje da ima vrlo visok polozaj kod Allaha, a u stvarnosti je vrlo daleko od toga. Kao i sve druge bolesti o kojima cemo ovdje uciti, trebamo pretpostaviti da i mi sami bolujemo od ove duhovne bolesti i obratiti se Allahu: ‘Ya Allah, pomozi mi da je pronadjem u sebi i da je otklonim od sebe (ako od nje bolujem).‘ Sejtan je savrsen primjer onoga ko je maghrur, ko boluje od bolesti ghurur, od samoobmane, i koji istodobno djeluje da bi obmanuo i druge, zaveo ih u samoobmanu. Sejtan je sebe procijenio vrednijim, sto se tice njegovog polozaja kod Allaha, nego sto je uistinu bio, a meleci su nasuprot njemu, bili ponizni, poslusni i skromni pred Gospodarom svjetova. Kad su upitali Allaha u cudu zar ce na zemlji postaviti za Svog zastupnika insana, koji ce na njoj krv prolijevati, bilo je to pitanje iz iskrene zelje da se umire da bi bili jos vise poslusni i puni ljubavi prema Allahu. Medjutim, Iblisovo izazivanje Allaha sadrzavalo je oholo odbijanje poslusnosti i baziralo se na samoobmanjujucem poimanju vlastite superiornosti, koja u stvari i ne postoji vec u Iblisovom arogantnom umu.

Dokaz da je covjek bolestan je njegovo odbijanje svake kritike i savjeta, nesposobnost da ih prihvati i prevelika osjetljivost na nacin na koji ga drugi covjek upucuje. Covjekov fokus treba biti na njemu samom, a ne na drugim ljudima. Trebao bi biti sretan kad mu neko pruzi poklon ukazivanja na njegove greske i zablude. Casni ashab Omer (da je Allah njime zadovoljan) je rekao: ”Rahima Allahu maran ahdaa alayya ‘uyuubi.” (”Allah se smilovao onome ko mi pokloni dar ukazivanja na moje mahane i slabosti.”)

2) Druga bolest o kojoj cemo govoriti tice se Hubb as-suma'h, ljubav za tim da te ljudi cuju i govore o tebi. To se smatra bolescu jer je tu nefs u centru paznje i jer oboljeli pripisuje dobre osobine koje posjeduje – sebi, umjesto Allahu (Koji mu ih je dao kao jednu od Svojih Milosti.)

Trebamo znati da kad nas neko pohvali, uistinu tada smo samo svjedoci manifestacije jednog od Allahovih Lijepih Imena i Atributa; as-Siteer (Onaj Koji pokriva, sakriva). Allah Uzivseni je Taj Koji im je dozvolio da vide dobro u nama i samo je On azza wa djal sakrio od njih nase mahane i grijehe [dhunub]; i sva slava i hvala pripada samo Njemu Uzvisenom.

3) Treca bolest koju cemo spomenuti je ar-riyaa’, unutrasnje stanje pri kojem smo zadovoljni da nas drugi ljudi vide da cinimo dobro, kao i da smo nezadovljni, zalosni i ljuti ako nas niko ne vidi kad cinimo dobro. Ovo se narocito odnosti na djela kojima trebamo traziti samo Allahovo Zadovoljstvo, naime, u ‘ibadetima [djelima kojima obozavamo Allaha]. Ovo je bolest, jer umjersto da trazimo Allahovo Zadovoljstvo, mi trazimo osjecaj da zadovoljimo svoj ego ili osjecaj prihvacenosti, ljubavi i uvazenosti kod drugih ljudi. Uistinu, riyaa’ se smatra tipom shirka jer je namjera osobe dobrim djelima koje vrsi da zadovolji stvorenje, a ne Stvoritelja i Gospodara.   Vecina uleme smatra da i najmanji udio riyae ako se nadje u nekom dobrom djelu, unistva ga, a postoji islamski text koji nas uci da ce Allah na Sudnjem Danu reci da ta djela nisu bila za Njega i takva djela ce biti dana onome zbog koga su ucinjena.

Riyaa je vrlo ucestala bolest srca, narocito onih koji traze znanje, Talib al-ilm, kad to znanje ne slijedi put ciscenja srca, put tazkiye [duhovnog prociscavanja srca]. Osobi moze biti lahka restrikcija jela, pica i sna, ali kad je reputacija u pitanju, kad su ego ili ponos u pitanju, lahko ih je poremestiti i nefs ih tu lahko zavede. Stanje u kome smo oslobodjeni od riyae postici cemo kad nam unutarnja osjecanja budu nepromijenjena, bilo da nas gleda covjek, zivotinja, ili bas niko (osim Allaha). Moramo se upitati, sta je to sto nas motivise, koja je to snaga motivacije koja me je motivisala da ucinim ovo djelo? I moramo nauciti da prihvatamo da ljudi lose misle o nama.

4) Jos jedna bolest duhovnog srca je al-Hirs, pohlepa za ovim svijetom koja se sastoji od dvije komponente: zeljom za al-Maal [bogatstvom] i zeljom za al-djaah [zelja za uticajem, ili kontrolom ljudskim srcima]. Jedan text nas uci da su pohlepa za bogatstvom i vlascu spram nase vjere, kao dva gladna vuka koji kidisu na stado ovaca, koji ga uniste, proliju krv i razore ga.

5) Slicna al-hirsu i povezana s njom je al-Hasad, divlja zavist prema drugim bicima. Ona vodi ka bughd [mrznji] i haqd [osvetoljubivosti], kao i bezvrijednim, ruznim i odvratnim djelima.  Ljudi koji pate od hasad zalutaju u zlocine koje razum ne moze shvatiti, a sve je pocelo malom varnicom osjecaja zlurade zavisti unutar duhovnog srca. Trebamo znati da ako nesto nemamo, moguce je da su poroci i slabosti u nama samima ono sto nas sprecava da primimo taj poklon od Allaha. Allah je Velikodusan i Darezljiv, ali mi ne zasluzujemo poklon (na kome zavidimo drugome). Ili, mozda mi naoko cinimo dobra djela, ali namjere i stanje duhovnog srca su nam iskvareni, a Allah ne prima takva djela. Trebamo shvatiti i da su ljudi sve sto imaju, dobili od Allaha kao poklon. Ako covjek osjeca hasad spram onoga sto drugi ima, onda u njegovoj tvrdnji da vjeruje da je Allah Ar-Razzaaq, Jedini Koji opskrbljuje, ima prijetvorne lazi.

6) Al-‘Adjalah je trazenje da se pozuri sa berbom nasih napora (nestrpljenost). To je vrsta ghurura u smislu da procjenjujemo nase stanje i sta smo u mogucnosti, vecima nego sto su oni u stvarnosti. Trebamo znati da: ‘li kulli adjalin kitaab’, “za svaku stvar postoji njeno odredjeno vrijeme”, a da je taj kitaab u Allaha, a ne kod nas samih.  Kad pozurujemo, mozda zurimo ka sljedecem koraku prije nego sto smo spremni za njega, pa zato se okliznemo i padnemo, ili se cak vratimo unazad u pocetno duhovno stanje, ili u jos nize od njega. Pozurivanje i brzopletost je znak nedostatka Sabra [strpljenja], i moze nas odvesti da  povrijedimo druge i sebe svojim brzopletim odlukama.

7) Diskretna, neprimjetna bolest koja moze izazvati sve ostale je Ru'yatul asbaab, a to je ovisnost o stvorenjima/sredstvima umjesto o Allahu. Moze ukljuciti ovisnosti o nasoj vlastitoj inteligenciji, sposobnostima, filozofiranjima ili drugim stvorenjima i sredstvima umjesto o Allahu. Moramo znati da su sav mir, sigurnost i radost od Allaha, sa Allahom i oslanjanjem samo na Njega; a to necemo imati ni postici ako se oslanjamo na druge mimo Allaha.

Kako se lijece ove bolesti?

Prvi korak je da ih razumijemo, da ih prepoznamo u sebi i da spoznamo njihove zle posljedice. A najvaznije je da trebamo prakticno poceti primjenjivati ciscenje duse time sto cemo

  • biti umjereni u hrani,
  • biti umjereni u picu,
  • biti umjereni u spavanju,
  • aktivno primijeniti samt [sutnju],
  • aktivno primijeniti introspekciju,
  • aktivno primijeniti ucestali dhikr,
  • mnogo doviti, moleci Allaha za poboljsanje i promjenu naseg stanja na bolje,
  • znati Ko Je Allah, moramo Ga upoznati i moramo imati duboko razumijevanje tewhida,

 

  • imati snaznu, visoku himmah [strijemljenje, odlucnost i volju], nebesku himmah, da bismo se priblizili Gospodaru i postigli vjecnu srecu i mir.

Molim Uzvisenog Allaha da nas ucini ljudima cistog tewhida, cistog srca, nebeskih strijemljenja i najljepseg ponasanja i morala. Amiin!

Advertisements

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s

%d bloggers like this: